fsa2.jpgAhogy ígértem, rátettem a kezem egy második kiadású FSA szabálykönyvre. Jelen bejegyzés a kísérleti alany küllemének és tartalmának cincálása lesz.

A könyvet az Element Games oldaláról rendeltem, akik egy kemény papírból készült borítékban küldték meg. Rendben és épségben érkezett meg postai úton.

A könyv keményfedeles, hagyományos kötéssel készült (nem ez a ragasztott szutyok) és teljesen színes. Első kézbevételre egy nagyon igényes, jól összerakott és korrekt munkának érződik. És nagyon kellemes "új könyv szaga" van.

Az első húsz oldal színes, szagos, képes bevezetője után a szabályok színekkel jelölt fejezetekben kaptak helyet.

Sárga: az általános tudnivalók, modellek statisztikáinak használata, flottaépítés és terep

Piros: a kör rendje, egység koherencia és mozgás

Zöld: a harc minden lehetséges formája, fegyverek és sérüléstáblázatok

Kék: a kör vége, győzelmi feltételek, együléses harci repülők és taktikai kártyák

Szürke: a spec. szabályok (itt: Model Assigned Rules-nek hívják), hat általános küldetés, egyes fajok alap hajóinak statisztikái, táblázatgyűjtemény

001.jpgAz oldalakon néhol felbukkan Dönci, és nagyon okosakat mondva okít minket az űrbéli hadakozás tudományára.

A szabályok egyértelműek és világosak, példákkal, magyarázó rajzokkal alaposan megtámogatva. Már az előző kiadás is faék egyszerűségű szabályokkal működött, de néhol érződött, hogy voltak benne kihagyott ziccerek. Jelen szabályok körülbelül egy raklap bonyolultságával bírnak: még mindig elég egyszerűek, de lehet rájuk pakolni rendesen.  Többségükben nem változtak a korábbi kiadáshoz képest, de emellett számos újítás színre lépett:

Elsőnek itt van egy Battle Log nevű egyszerűsített logarléc csúszka. Ez a második kiadású kezdődobozban megtalálható, de a kiadó (Spartan Games) honlapjáról is letölthető és kinyomtatható. Erre jegyezhetjük fel, és követhetjük nyomon flottánk morálját, mely, ha eléri a minimálisan megszabott értéket, elveszítjük a játékot. Továbbá morálpontok beáldozásával néhány bónusz is elérhető. A hagyományosabb gondolkodású játékosokra is gondoltak az írók. Választható szabályként győzelmi pontokért is játszhatunk, a Battle Log teljes kihagyásával. Extra jófejség!

FA-Template-Sheet.jpgFent középen látható a Battle Log, alul a fordulási sablon, jobboldalt a véletlenszerű irány sablon.

A következő új dolog a tartalékok megjelenése. Felrakáskor a pontjaink legfeljebb felének megfelelő hajórajt hagyhatunk tartalékban, akik bekerítéssel (Flanking Manoeuvre), vagy kvázi dípsztrájkkal (Shunt Entry) jöhetnek a pályára. A második körtől kötelező dobni minden hajóraj (squadron) bejövetelére. És itt jön képbe az előbb említett morálcsúszka, ugyanis egy morálpont beáldozásával  eggyel növelhetjük vagy csökkenthetjük a dobás eredményét.

A tereptárgyaknak is jutott az újdonságból. Az eddigi aszteroidamezők, kisbolygók, gravitációs anomáliák és gázfelhők mellé kaptunk szellemhajókat/állomásokat, roncsmezőket amik az arcunkba robbannak vagy fedezéket adnak, de ez mind FITYISZ! Emellett még van üstökös is: 5+ra keresztüldübörög a pályán, mint egy tehervonat, és szétcsapja az összes űrhajót, ami az útjában van. És hab a tortán: választható szabályként a tereptárgyak mozoghatnak! Ez lehet véletlenszerű, de akár keringhetnek is valami körül.

A fegyverek is átszervezésen estek át. Eddig csak névleges volt a fegyver típusa, a lézerek, tömeggyorsítók és sínágyúk teljesen egyre mentek. Most szétszedték őket és mindegyik saját bónuszt kapott.

Direkt fegyverek:

Elsődleges (Primary) - Ezek szimpla tömeggyorsítók, vagy hagyományos ágyúk. Egyszerű durrbele.

Sugár (Beam) - Lézerek és plazmafegyverek. 10”-en belül újradobhatják az egyeseket.

Sínágyúk (Kinetic) – Dindrenzi kedvence. Egyet hozzáadhatnak a kritikus táblán tett dobásaikhoz.

Szóró (Scatter) – A nagybetűs DAKKA! Negatív találati módosító nélkül lőhet.

Atom (Nuclear) – Kritikus találat esetén 4”-en belül minden hajó is elszenved egy fele annyi kockával egy támadást.

Indirekt fegyverek:

Tropedók (Torpedoes) – hasonlók a hagyományos fegyverekhez, de védőtűz (point defence fire) tehető ellenük.

Aknák (Mines) – Lerakhatók a pályára, az arra járó ellenfél nagyon megütheti a bokáját.

Elektronikus fegyverek (Cyberwarfare) – közvetlenül a hajó rendszereit lehet támadni velük

Gravitációs (Gravitational) – Megabrutálsággal határos módon töri a hajókat, mint a ropit, és nem véd ellene sem pajzs, sem elhárítótűz. Külön érdekessége, hogy húzni, vagy éppen tolni is lehet vele az ellenfél hajóit.

Újdonság még, hogy, ha a hajókat a hátsó ívükön éri támadás, könnyebben sérülnek (-1 jár a DR és CR értékeikre). És a finomságok sora még nem ért véget: célzott támadásokat is lehet bevinni! A hajóhíd, a hajtóművek, a fegyverek, a létfenntartó rendszer és a védelmi ágyúk mind-mind célzottan támadhatók -1 találati módosító mellett.

Mindezen jóságok mellett rendbe rakták az átszállásos támadásokat (boarding), ami kicsit kaotikus és hiányos volt az előző kiadásban. A hajók elfoglalhatók lettek átszállással, és plusz pont jár értük, ha meg is szökünk velük. Továbbá átalakították az anyahajók és repülők szabályait. Már nem külön egységnek számítanak a repülőrajok, hanem az anyahajóval együtt aktiválódnak, és körülöttük bandáznak, amíg támadni nem küldjük őket.

Ezen kívül változott a flottaépítési rendszer is, a többihez hasonlóan, előnyére. A korábbi homlokráncolós százalékos rendszert felváltotta egy szintekből (tier) álló. Három tier van, bennük a választható hajótípusokkal. Mindháromban három megkötés van a flottaépítésre. Egyrészt minden tierből kötelező adott számú hajórajt venni, emellett van a tierből maximálisan hozható hajórajok száma, illetve adott hajótípusból maximálisan hozható hajórajok száma. Ez így nagyon bonyolultnak hangzik, de flottakönyvek (Fleet Manuals) pöpec táblázatain egyértelművé válik.

Összességében a játék előnyére vált a második kiadás. Sok érdekesség került bele amit hiányoltam, vagy nem hiányoltam, de tök jó, hogy van. Ezen felül egészséges összetettségre tett szert, amivel a játék változatossága nagyban bővült. 

Egy hasznos link: ERRE

A bejegyzés trackback címe:

https://drcsernuswargame.blog.hu/api/trackback/id/tr135799901

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Leaxe 2014.02.07. 14:11:27

Remek! Már csak ki kell festeni a hajóimat...

KönyvtárosPanzer 2014.03.12. 15:52:50

Faszányos összefoglaló! Várom már a csatánkat! :)